Nyt myymme Marketanpuistossa esillä olevat trampoliinit 50% alennuksella.

Stories   Lääkärin sana

Lääkärin sana

Lääkärin kommentit trampoliineista

Trampoliinilla hyppimisessä on omat mahdolliset riskinsä, etenkin jos eripainoiset, eri taitoluokkaiset ja erilaisen harkintakyvyn omaavat hyppivät samanaikaisesti. Suositeltavaa on, että vain yksi hyppii kerrallaan.

On tärkeää ymmärtää seuraava:

Oikein käytettynä trampoliini on mainio treenialusta lapsille, nuorille ja aikuisille.
 
Keho saa monipuolista treeniä
Kaikki tehokas fyysinen harjoittelu vaikuttaa jollain tapaa kehon liikkuvuuteen. Enemmän harjoittelevien reagointikyky on parempi tosielämän tilanteissa. Esimerkiksi, jos talvikelillä melkein liukastut (ja ikävässä tapauksessa kaadut), vaaditaan siinä tilanteessa paljon kehon tasapainolta, motoriikalta, luiden lujuudelta sekä selän ja vatsan lihaksilta (core). Kehossa tapahtuu paljon lyhyessä ajassa! Kun hypit trampoliinilla edestakaisin, vaatii se paljon ryhtilihaksilta. Huomaamattasi kaikki kehosi tasapainoa ylläpitävät lihakset saavat harjoitusta.
 
Trampoliinilla hyppiminen vahvistaa luuntiheyttä. Hyppyjen kiihtyvä ja hidastuva liike stimuloi luusoluja ja luun aineenvaihduntaa. Kymmenen minuutin hyppiminen trampoliinilla vastaa noin 40 minuutin kävelylenkkiä. Voit hyppiä molemmilla jaloilla, vasemmalta oikealle ja vaihdella liikeratoja mielen mukaan. Lyhyesti sanottuna, hyppimällä trampoliinilla saat paremman vastineen ajalle, jonka käyttäisit esimerkiksi lenkkeilyyn.

 
Tasapaino

Kuvittele tilanne, jossa olet kävelylenkillä ja useampi henkilö yrittää työntää sinua maahan. Yrityksistä huolimatta säilytät tasapainosi. Kamppailu tasapainosta on juuri se asia, joka tapahtuu trampoliinilla hyppiessä: Positiivinen kamppailu tasapainon ylläpitämisen ja maan vetovoiman välillä.
 
Ihmiset ovat pohjimmiltaan hyvin fyysisiä olentoja, ja kehosi avulla kohtaat maailman. Jos pieni lapsi saa mahdollisuuden hyppiä trampoliinilla, kehittyvät niin hänen fyysiset kuin kognitiiviset taidot.  Erityisesti tasapaino kehittyy ja luiden tiheys vahvistuu. On hienoa, että hyppimisellä voi saada näin paljon hyviä asioita aikaan!
 
Trampoliinin dynaamista alustaa hyödyntämällä voit parantaa harjoituksen intensiteettiä.
 
Trampoliineja käytettiin harjoitusvälineenä lentäjien, laskuvarjohyppääjien ja lentokonehallien työntekijöiden koulutuksen yhteydessä jo 1940-luvulla. Käytössä olleen harjoituskirjan nimi on "Gymnastic and tumbling" (United States Naval Instute; Annapolis Maryland 1944). Erittäin mielenkiintoinen kirja!
 
 
Nils Tångroth

Lääkäri
(Kuvan henkilö ei ole Nils)

Suomennettu ruotsin kielestä. Alkuperäisen tekstin voit lukea täältä.