JOULUALE! Jopa 100€ alennus valituista trampoliineista! Voimassa 4.12-15.12.2019.

Stories   Jos ammattilaiset saisivat valita itselleen trampoliinin

Jos ammattilaiset saisivat valita itselleen trampoliinin

Trampoliini - sijoitus lapsesi terveyteen

Ruotsalainen Alexander Frejemar, 46, on valmentanut eliittitasolla jo 30-vuotta trampoliinia treenialustana käyttäen. Hän vaihtoi pallourheilun trampoliiniin. Sitä päätöstä hänen ei ole tarvinnut katua. Trampoliinilla on myös tärkeä tehtävä Alexanderin mielestä.
 
-Trampoliini on hyvä väline saada lapset liikkumaan. Aivan kuten Ruotsin voimisteluliiton tunnuslause kuuluu: "Liikettä elämään".

 

Alexander Frejemark, urheilujohtaja ja BK Frivoltenin valmentaja, on nähnyt trampoliinisuosion leviävän Ruotsissa 28-vuoden kansainvälisen kilpauransa aikana. Huippu-urheilijoiden ja jas-lentäjien yksinoikeudesta, on trampoliini löytänyt tiensä monien takapihalle.
 
Mutta miksi trampoliini on niin suosittu? Frejemarkin mielestä se johtuu vapauden tunteesta. Se kiehtoo meitä.
 
– Perimmiltään luulen myös, että ihmisillä on luontainen halu lentää. Tunne, että voi lentää ja olla vapaa innostaa. Siksi se on liikuntamuoto, joka sopii monelle.

 

Monipuolista kuntoilua

"Kaikella kunnioituksella juoksua ja pyöräilyä kohtaan, on trampoliinilla treenauksessa sitä jotakin mitä ei voi päihittää", toteaa Alexander Frejemark.

– Monien mielestä kuntoilusta tulee tylsää ajan mittaan, yksioikoista. Trampoliinilla treenatessa niin ei koskaan tapahdu. Käytät lihasryhmiä, joita on muuten vaikea aktivoida.
 
Huippuvalmentajan roolissaan Frejemarkilla on täysi kontrolli valmennettaviensa treenauksesta. Torson tulee olla tasapainossa, olosuhteiden olla hyvät ja tulee myös olla voimaa, että selviää hallitusti 8-metrin trampoliinihypystä.

– Monet eivät tiedä, että huippu-urheilijoiden treeni koostuu 90-prosenttisesti trampoliini hypyistä. Periaatteessa pelkkä trampoliiniharjoittelu riittäisi. Se todistaa, kuinka monipuolinen treenialusta trampoliini on.



Hauskaa ja supertehokasta

Trampoliinit eivät ole pelkästään hauskoja, vaan myös tehokkaita treenialustoja. Alexander Frejemarkin mukaan pidemmät juoksulenkit voi  hyvin vaihtaa lyhyempikestoiseen trampoliinihyppelyyn. On mahdollista saada ennennäkemättömiä tuloksia. 

– Trampoliinilla hyppimällä kehität voimaa, tasapainoa ja motoriikkaa. Ollessasi ilmassa ja pyörähtämällä opit tuntemaan kehosi aivan uudella tapaa. Ei ole väliä minkä ikäinen olet. Monissa urheilulajeissa tavanomaista harjoittelua täydennetään trampoliinilla. Se on todella monipuolinen treeniväline.
 

Sijoita lastesi terveyteen

Markkinoilla on saatavilla valtavasti erilaisia trampoliineja - eri hintoihin. Halvat matot ovat usein huonolaatuisia. Frejemark painottaa seuraavaa:

– On järkevää laittaa hieman enemmän rahaa hyvään trampoliiniin. Halvat matot eivät tahdo kestää aikuisen painoa. Usein ne myös kestävät käytössä vain vuoden verran. Loppupeleissä on siis kannattavaa ostaa heti alussa kalliimpi ja laadukkaampi malli, kuin ostaa monta kertaa halpa ja huono trampoliini. 

Suomennettu ruotsin kielestä. Alkuperäinen tekstin voit lukea täältä.